#2 Hvad er din motivation?

27. juni 2018

Du skal huske motivationen på rejsen som iværksætter!

 

For et par uger siden, var jeg så priviligeret, at have et møde i kalenderen med én af mine rollemodeller i dansk erhvervsliv, Karina Boldsen. Jeg er i den spæde fase af mit første ’rigtige start-up’ og efter sommeren etablerer vi vores første Advisory Board. Jeg har kendt Karina af navn gennem mange år, og fik nu lejlighed til at møde hende.

 

Jeg fik virkelig mange gode ting med fra mødet netop omkring dét at invitere eksterne eksperter med ind i sin lille nye virksomhed. Og vi har gjort os mange tanker omkring det allerede. Hvordan sammensætter vi det helt rigtige board? Hvordan sikrer vi at vi får mest muligt ud af møderne, når vi ikke engang selv har prøvet at deltage i sådan et? Hvad er vores egen rolle som virksomhedsejere i forhold til deltagerne? Er der noget man skal være særligt opmærksom på? Og hvad kan man egentlig tillade sig at bede folk om, når boardet i første omgang er ulønnet?

 

Jeg gik fra mødet med inspiration og svar på nærmest alle mine spørgsmål – men det, der faktisk havde gjort mest indtryk på mig efter mødet var noget andet, og måske endnu vigtigere. Det første Karina spurgte mig om, var nemlig ikke, hvor mange penge vi havde tjent eller hvor stort markedet var, men i stedet; Hvad er din motivation? Hvad er det, der får hjertet til at slå? Og det var virkelig en belejlig reminder for mig selv netop den dag, som var dagen før vores lancering, og i en periode, hvor det meste gik op i detaljer og drift.

 

Forretning handler virkelig sjældent kun om den helt rigtige idé, som bliver nøglen til en guldgrube. For det meste handler forretning og iværksætteri om mennesker.

Om at samle det helt rigtige team – selvfølgelig med de rigtige kompetencer, men især også med den rette drivkraft og motivation til at løfte projektet til at blive en bæredygtig forretning. Ikke kun når det vælter ind med penge, men mest af alt, når det ikke gør. Altså lige nu, faktisk. Lige nu, hvor vi udvikler og udvikler og investerer alle vores penge og en stor del af vores tid i et projekt, fordi vi tror på at vi kan skabe noget, der giver værdi for andre end os selv.

 

En idé er ikke meget værd, hvis ikke der er nogen, der brænder for at eksekvere den. Og det drive håber jeg vi kan formidle videre til vores nye Advisory Board.

 

Skrevet af: Maria Leerbeck, iværksætter og medejer af Forlaget Fortæl

 

https://www.linkedin.com/in/marialeerbeck/

https://www.forlagetfortael.dk/

https://www.karinaboldsen.com/

 

“Hos Forlaget Fortæl tror vi på, at alle mennesker har vigtige historier at fortælle. Derfor har vi skabt en platform, som gør det nemmere at dele historier med dem, som betyder mest for os. Dem, hvis livshistorier fletter sig ind i og bliver en del af vores egne.

Vores første udgivelse, ‘Mine Venner’, er en hyldest til venskabet mellem travle, hverdagsramte voksne. Det er tænkt som en kærlig håndsrækning til de venskaber, der – ligesom vores eget – på grund af kærester, børn, udlandsophold o.l. har skullet finde nye ben at stå på. Og som måske derfor også har haft behov for at få skåret ud i pap, hvor betydningsfulde gode venner stadig er.”

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Companyblog.dk © 2018