#5 Flemming Frandsen: Hvordan går man fra underskud til en veldrevet forretning?

Hvordan agerer man som leder, når man overtager ansvaret for en underskudsgivende virksomhed. I denne episode hører du om hvor vigtigt det er, at man er åben og ærlig overfor sine medarbejdere. Om hvordan man må afskedige medarbejdere som arbejder for dem selv, og ikke i virksomhedens bedste. Ingen medarbejdere er ufejlbare, men det er intentionen bag deres handling, som

 

VORES GÆST

Flemming Frandsen er tidligere koncerndirektør i AudioNord-koncernen, som bl.a. ejer Hifi-Klubben. Flemming har tilbragt 36 år i koncernen og han blev leder i en ung alder og fik meget tidligt et stort ansvar på sine skuldre. Koncernen havde købt en selskab som var underskudsgivende og Flemming fik til opgave at vende skuden. Det skulle ikke være den sidste gang at Flemming fik til opgave at lave et “turn around”.

Flemming trådte i 2016 tilbage fra sin post som bestyrelsesformand som led i et planlagt generationsskifte og bruger idag sin store erfaring til at yde rådgivning og sparring på konsulentbasis samt investeringer i startup-virksomheder.

Se mere på Flemming’s LinkedIn-profil.

www.zynergy.dk

 

DENNE EPISODE

I denne episode hører du om:

  • Hvorfor åben er essentielt både i virksomheden og overfor samarbejdsparterne
  • Hvordan man opbygger tillid ved at uddele ansvar
  • Hvordan man håndtere tvivlen på sig selv
  • Hvordan man griber et ”turn around” an
  • Hvorfor der er forskel på at arbejde for firmaet og på at arbejde for sig selv
  • Hvordan det er vigtigt at holde bekendtskaber på det professionelle plan

 

GODE RÅD

I denne episode får du disse gode råd:

 

#1 Arbejder du for dit firma eller for dig selv?

Enhver ansat skal arbejde for firmaet! Meler man sin egen kage så er der ikke plads til dig i virksomheden. Frihed under ansvar er vejen frem mod succesfuld drift. Alle kan begå fejl, men det er intentionen bag fejlen, som er afgørende for konsekvensen af denne.

 

#2 Holder du dine personlige og dine professionelle relationer adskilt?

Husker du ikke at særbehandle dine medarbejdere, selvom i er venner eller bekendte privat? Et godt råd ville være, at man spørger sig selv: ”Er der nogen, jeg kunne have svært ved at fyre, fordi vi har personlige relationer?” Hvis du kan svare ”JA” til det spørgsmål, har du ikke holdt dine professionelle og dine personlige relationer tilstrækkeligt adskilt. Risikoen ved at omgive sig med venner og bekendte er, at man sætter dem forud for virksomhedens bedste. Det kan måske lade sig gøre når det går godt for virksomheden, men den dag hvor virksomheden ikke præsterer som forventer, så kan det være svært at tage de nødvendige skridt, når følelserne bliver for stærk.

 

#3 Husker du, at ansvar er lig med tillid?

Respekt og gensidig tillid er nøgleordene. Vær ærlig og etisk i din virksomhedsdrift. Hvis du som leder spiller med åbne kort, altså lader dine medarbejdere føle sig trygge ved at vide hvad der sker, opbygger du en tillid. Selvom de ikke er enige i dine beslutninger, så er der trods alt en viden om hvorfor beslutningen træffes, og hensigten bag denne – så undgår man også at det bliver personligt, men holdes professionelt.

 

OM COMPANYBLOG’S PODCAST

Vores podcast sætter fokus på livet som iværksætter og ejerleder. Vi inviterer en gæst i studiet som bidrager med deres oplevelser og erfaringer. Vi stiller skarpt på nogle af de udfordringer som iværksættere og ejerledere står overfor i deres dagligdag.

 

Har du spørgsmål til gæsten eller emnet på podcasten, eller har du bare lyst til at give os din feedback, så er du meget velkommen til at kontakte os.

 

Besøg os også på www.facebook.com/companyblogdk eller www.linkedin.com/company/companyblog.

 

Advokaten, Stine Kalsmose Jakobsen, Holst Advokater

Revisoren, Brian Christensen, Kvist & Jensen

Bankmanden, Kim Groth, Spar Nord

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Companyblog.dk © 2018